Propositie bouwen

De waardepropositie als vertrekpunt

"Waarom moeten klanten zaken doen met ons en niet met onze concurrent?"

Kritisch kijken naar je eigen producten of diensten en bepalen wat je werkelijk toevoegt voor jouw klanten. Het lijkt een open deur maar veel bedrijven komen niet verder dan ‘innovatieve oplossingen’, ‘kwaliteit die zichzelf verkoopt’ of ‘onze goede persoonlijke contacten’.

Vaak gaat er veel aandacht en budget naar het inrichten van de (online) kanalen om te communiceren, maar wordt de relevantie van de boodschap (onze waardepropositie) vergeten.

Systematisch leggen we samen met het team de meetlat langs ons bedrijf, product of dienst en ontrafelen de kracht van ons aanbod. Wat voegen we toe, waar maken we het onderscheid en waarom worden klanten hier blij van.

We bepalen met het team een scherpe waardepropositie (positionering), waardoor klanten weten waarom ze voor ons product of dienst gaan kiezen.

Uitgangspunt is het bekende Business Canvas Model van Alex Osterwalder. Maar omdat we weten dat mensen ook in een zakelijke omgeving zich vaak laten leiden door emotie i.p.v. door rationele overwegingen werken we met een model, aangepast onder aanvoering van o.a. Seth Godin. In dit model kijken we met name naar emotie en gedrag.

In een workshop met het team kijken we naar de drijfveren van onze klanten om met onze producten of diensten te werken en op welke wijze we een match hiermee maken. Niet alleen in functionele zin maar ook met onze onderliggende drijfveren en emoties.

De uitkomst van een waardepropositie is de input voor bijv. een positionering, een activatiecampagne of content strategie.