Marketeers met de focus op technologie. Onbegrijpelijk!

Waarom een goede communicatieboodschap het verschil maakt

Regelmatig schuif ik aan als tijdelijk collega bij de marketingafdeling van mijn opdrachtgevers. Ik werk voornamelijk in de zakelijke markt en net als in de consumentenmarkt hebben de Communicatiespecialisten en Productmanagers plaats gemaakt voor Customer Experience Managers, Social Media Experts, Growth Hackers en ga zo maar door. 

‘Meer bereik, minder boodschap’

Vaak gaat het bij de ontwikkeling van marketing- en verkoopcampagnes over de inzet van media en middelen, de snelle technologische ontwikkelingen, de (onbegrensde) mogelijkheden en de toepasbaarheid voor de eigen merken of diensten. Denk bijvoorbeeld aan sales enablement,  marketing automation, social selling en salesbots. Van alles passeert de revue. Mediaspecialisten en andersoortige experts schromen niet om de trefzekerheid van de diverse media de hemel in te prijzen. Wat mij hierbij opvalt is dat marketeers (waarschijnlijk onbedoeld?) kiezen voor meer bereik en minder boodschap.

Communicatieboodschap maakt het verschil

Natuurlijk is het bereiken van je doelgroep op het juiste moment van cruciaal belang om naamsbekendheid, interesse en aanvragen of aankopen te realiseren. Dat is een fikse uitdaging met alle digitale mogelijkheden die jou als marketeer ter beschikking staan. Maar pas als je jouw potentiële klant hebt bereikt, begint ‘the moment of truth’. En dan zorgt een relevante en scherpe communicatieboodschap voor het gewenste resultaat.

De impact van de boodschap

Spijtig dat veel marketeers hier onvoldoende over nadenken en wat betreft de content niet veel verder komen dan onbegrijpelijk vakjargon, suffe oneliners of inhoudsloze containerboodschappen. Jammer aangezien je met tekst én beeld zoveel beter je doelgroep kan raken. Ook de nietszeggende stockbeelden met tandpasta glimlachen of erger nog zelf geschoten onscherpe foto’s van grote machines, productielijnen of stalen serverkasten doen de wenkbrauwen fronsen. Wat moet je als potentiële klant hiermee?  

Denk goed na over wat je eigenlijk verkoopt. Zorg voor een relevante boodschap waardoor klanten weten waarom ze voor jouw product of dienst gaan kiezen. Niet vanuit jouw eigen bedrijfsscope - oogkleppen -  maar vanuit het gezichtspunt van jouw klanten. Wat zijn hun zakelijke uitdagingen of knelpunten, waarvan liggen zij ’s nachts wakker of wat maakt hun zakelijk leven aangenamer? Kies naast een aansprekende tekst voor een beeld dat hierbij past. Een beeld dat een positieve uitstraling heeft en bewust óf onbewust een goed gevoel creëert en aanzet tot actie.

Waardepropositie, basis voor je boodschap

Een scherp geformuleerde waardepropositie is het startpunt van een effectieve boodschap. "Waarom moeten klanten zaken doen met ons en niet met onze concurrent?" Leg jullie bedrijf, product of dienst eens langs de meetlat en ontrafel de kracht van jullie aanbod vanuit het perspectief van jullie klant. Wat voegen jullie toe, waar maken jullie het onderscheid en waarom worden klanten hier blij van?

Het Value Proposition Canvas Model van Alex Osterwalder kan je hierbij helpen. De uitkomst van een waardepropositie levert jullie bedrijf een communicatieboodschap op die er toe doet voor jullie klanten. Het vormt de ideale basis is voor een herkenbare positionering, een marketingcampagne of contentstrategie.

Niet onze hersenen maar onze onderbuik!

Vergeet niet: alle beslissingen nemen we met ons onderbuikgevoel. Onze hersenen gebruiken we om de beslissingen te rationaliseren. Zorg dus voor een pakkende boodschap, een uitnodigende visualisatie en vervolgens een goede onderbouwing. Dit zijn de essentiële ingrediënten om jouw doelgroep te activeren!

Succes met het aanscherpen van jullie eigen communicatieboodschap. Zorg er op deze manier voor dat jullie relevant zijn en blijven voor jullie doelgroep. En in combinatie met een uitgekiende media- en middelenstrategie ga je dan het verschil maken!

 

Waardepropositie | workshop

Wil je zelf aan de slag om met je eigen team een scherpe waardepropositie neer te zetten?

Schrijf je dan in voor onze tweedaagse workshop “Succesvol waardeproposities bouwen”. In deze workshop leer je meer over de theorie achter de waardepropositie, ga je aan de slag met een business case en leer je hoe je zelf een waardepropositie workshop kan leiden.

Workshopdata

  • 7 en 8 april 2020 (Utrecht) = GEANNULEERD 
  • 14 en 15 juli 2020 (Rotterdam) = GEANNULEERD
  • 22 en 23 september 2020 (Utrecht)

Investering: euro 795,00 excl. btw en inclusief cursusmaterialen.

 

Waardepropositie met impact

“Waarom moeten  klanten zaken doen met ons en niet met onze concurrent?”

Kritisch kijken naar je eigen producten of diensten en bepalen wat je werkelijk toevoegt voor jouw klanten. Ben je op zoek naar het ultieme antwoord hierop?

Laten we dan eens vrijblijvend met elkaar hierover van gedachten wisselen.