‘YOU EITHER MAKE DUST OR EAT DUST’

3 INSPIRERENDE INZICHTEN VOOR MARKETEERS MET SPIERBALLEN

De digitale transformatie raast in hoog tempo verder en heeft alle wetmatigheden in marketing wezenlijk veranderd. Als marketeer kun je niet meer zonder technologische tooling om jouw doelgroep in beweging te zetten. Maar laat marketing nu niet verworden tot een tandeloze stafafdeling die handig is met al die tooling. Laat marketing een centrale rol spelen in het versterken van jullie marktpositie. Dat gaat dus een stuk verder en doet recht aan de ambitie van marketing.

Thomas Barta geldt als de upcoming star in ‘marketingland’ en hij benadrukt dat je lef moet hebben in je werk. Dat is in feite de rode draad in de inzichten van de andere twee marketingexperts: Les Binet, die fel van leer trekt tegen het doorgeslagen korte termijn denken en Orlando Wood, die met ergernis en onbegrip kijkt naar de kleurloze campagneboodschappen die marketeers uitspugen over hun doelgroep.

Met de onderstaande drie inzichten van deze marketingtoppers maak jij het verschil tussen een volgzame stafafdeling of een beeldbepalende kracht in de strijd om jullie positie in de markt:

1. Toon leiderschap

Tijdens de NIMA Marketing Day afgelopen september sprak keynote Thomas Barta zijn gehoor van voornamelijk marketeers toe. Of hij nog wat tips had voor het luisterend publiek? Reken maar! Hij gaf er vijf, maar de meest in het oog springende was toch wel: marketeers moeten hun momentum pakken.

Om iets gedaan te krijgen moet je je afvragen wát jou als marketeer succesvol maakt. Dat ligt niet aan je marketing skills, je geslacht of de branche waarin je werkt, maar aan jouw leiderschap: waarin weet jij anderen te inspireren en op welke terreinen wil je ‘brave’ zijn? Maar pas op, uitzonderlijk moedige marketeers worden vaak de laan uitgestuurd omdat ze doordrammen. Voorzichtige marketeers zijn meestal weinig succesvol. Focus dus op dát ene terrein waarop je excelleert en waarin je anderen weet te inspireren.

Lees hier meer over marketing leadership volgens Thomas Barta.

2. Gebruik de kracht van emotie

De oproep van Barta staat niet op zichzelf. Eerder dat jaar veegde Les Binet c.s. met zijn onderzoek ‘The 5 Principles of Growth in B2B Marketing' de vloer aan met het doorgeslagen kortetermijndenken bij marketeers, die vaak onder druk van het management kiezen voor snel scoren. Ook ruimde Binet c.s. het wijdverbreide misverstand uit de weg dat B2B-besluitvorming vooral rationeel is. Natuurlijk spelen rationele afwegingen een belangrijke rol maar zakelijke beslissers blijken uitstekend aan te slaan op ‘mental availability’ en de kracht van emoties. In zijn onderzoek formuleert Binet de volgende aanbevelingen:

  1. Investeer in je share-of-voice
  2. Zorg voor balans tussen merkbouwen en activatie
  3. Vergroot je klantenbestand (meer nieuwe klanten)
  4. Investeer in ‘mentale’ beschikbaarheid
  5. Maak gebruik van de kracht van emoties

Dat biedt dus kansen voor marketeers, die willen breken met de conventionele marketingbenadering en hun concurrenten willen ‘outperformen’.

3. Kies voor creativiteit i.p.v. saaiheid

In zijn boek ‘Lemon: How the Advertising Brain Turned Sour’ trekt Orlando Wood ten strijde tegen vlakke, nietszeggende reclameboodschappen, waardoor reclame minder effectief (en minder leuk) is geworden. Hij betoogt – wetenschappelijk onderbouwd – dat effectieve reclame vraagt om een (gedurfde) creatieve boodschap met de inzet van de juiste stijlmiddelen. Letterlijk stelt hij dat het ‘linkerhersenhelft’-denken momenteel overheerst, creativiteit ondermijnt en campagnes minder effectief maakt.  Dus niet meer van het zelfde, maar een boodschap die aankomt, raakt en misschien wel een beetje schuurt. Dat prikkelt ons brein en heeft effect!

Ergo:

Genoeg (wetenschappelijke) bagage om na de zomer daadwerkelijk het roer om te gooien en het verschil te maken in markten die alleen maar competitiever en uitdagender worden!

Krachtige waardeproposities bouwen

“Waarom moeten klanten zaken doen met ons en niet met onze concurrent?”

Kritisch kijken naar je eigen producten of diensten en bepalen wat je werkelijk toevoegt voor jouw klanten. Een goede waardepropositie is het fundament onder de positionering van jouw organisatie, product of dienst. En de basis voor een uitdagende marketingcampagne of een effectieve contentstrategie.

Ben je op zoek naar het ultieme antwoord hierop? Tijdens een korte online afspraak (via Teams) kijken we naar jullie uitdagingen en inventariseren we mogelijke oplossingsrichtingen. 

Interesse?

 

Content is King

Dus zorg ervoor dat de content er toe doet voor de doelgroep en niet alleen vertelt waarom jullie product of dienst zo goed is.

De meeste content, die online te vinden is wordt überhaupt niet gelezen! Zorg er dus voor dat verpakking en inhoud de doelgroep raken.

Samen met het team gaan we in een brainstorm thematiek en uitvoering in content bedenken. We gebruiken hiervoor de COCD methodiek van Mark Raison.

Vind je het de hoogste tijd de bezem te halen door je huidige content en de doelgroep met relevante en frisse content te verrassen? Neem dat contact op voor een vrijblijvende online afspraak via Teams.