Marketeers met de focus op technologie. Onbegrijpelijk!

Waarom een goede communicatieboodschap het verschil maakt

Regelmatig schuif ik (online) aan als tijdelijk collega bij de marketingafdeling van een opdrachtgever. Ik werk voornamelijk in de zakelijke markt en net als in de consumentenmarkt hebben de communicatiespecialisten en productmanagers plaats gemaakt voor customer experience managers, social media experts, growth hackers etc. 

‘Meer bereik, minder boodschap’

Bij de ontwikkeling van marketing- en verkoopcampagnes voert de discussie over de inzet van media en middelen, de technologische mogelijkheden en de toepasbaarheid voor de eigen producten/diensten de boventoon. Denk bijvoorbeeld aan zaken als sales enablement, marketing automation, social selling en salesbots. Van alles passeert de revue. Wat mij hierbij opvalt is dat marketeers (waarschijnlijk onbedoeld?) de focus hebben op het realiseren van bereik en de kracht van de boodschap hierbij onderschatten.

Communicatieboodschap maakt het verschil

Natuurlijk is het bereiken van je doelgroep op het juiste moment van cruciaal belang om naamsbekendheid, interesse, aanvragen of aankopen te realiseren. Dat is een fikse uitdaging met alle digitale mogelijkheden die jou als marketeer ter beschikking staan. Maar pas als je jouw potentiële klant hebt bereikt, start ‘the moment of truth’. En dan zorgt een relevante en scherpe communicatieboodschap voor het gewenste resultaat, het ‘duwtje in de rug’ om de volgende stap te zetten.

De impact van de boodschap

Over de inhoud en de impact wordt vaak onvoldoende nagedacht. Dat resulteert in onbegrijpelijk vakjargon, suffe oneliners of inhoudsloze containerboodschappen. Jammer aangezien je met tekst én beeld zoveel beter je doelgroep kan raken. Ook de nietszeggende stockbeelden met tandpasta glimlach - of nog erger - zelf geschoten onscherpe foto’s van grote machines, productielijnen of stalen serverkasten doen de wenkbrauwen fronsen. Wat moet je als potentiële klant hiermee?  

Denk goed na over wat je eigenlijk verkoopt, de waarde die je toevoegt voor de klant. Zorg voor een relevante boodschap waardoor klanten weten waarom ze voor jouw product of dienst gaan kiezen. Niet vanuit jouw eigen bedrijfsscope – ‘oogkleppen’ -  maar vanuit het gezichtspunt van jouw klanten. Wat zijn hun zakelijke uitdagingen of knelpunten, wat zijn hun zorgen of wat maakt hun zakelijk leven aangenamer? Kies naast een aansprekende tekst voor een beeld dat hierbij past. Een beeld dat een positieve uitstraling heeft en bewust óf onbewust een goed gevoel creëert en aanzet tot actie.

Waardepropositie, basis voor je boodschap

Een scherp geformuleerde waardepropositie is het startpunt van een effectieve boodschap. "Waarom moeten klanten zaken doen met ons en niet met onze concurrent?" Leg jullie organisatie, product of dienst eens langs de meetlat en ontrafel de kracht van jullie aanbod vanuit het perspectief van de klant. Wat voegen jullie toe, waar maken jullie het onderscheid en waarom worden klanten hier blij van?

Bijvoorbeeld het “Value Proposition Canvas Model” van Alex Osterwalder kan je hierbij helpen. De beschrijving van een waardepropositie levert jullie bedrijf een communicatieboodschap op die er toe doet voor jullie (potentiële) klanten. De waardepropositie legt een gefundeerde basis voor een herkenbare positionering, een marketingcampagne of contentstrategie.

Niet onze hersenen maar onze onderbuik

Vergeet niet: alle beslissingen nemen we met ons onderbuikgevoel. Onze hersenen gebruiken we om de beslissingen te rationaliseren. En dat geldt ook voor zakelijke markten! Bedenk een pakkende boodschap, een uitnodigende visualisatie en vervolgens een goede onderbouwing. Dit zijn de essentiële ingrediënten om jouw doelgroep te activeren!

Succes met het aanscherpen van jullie eigen communicatieboodschap. Zorg er voor dat jullie relevant zijn en blijven voor jullie doelgroep. En in combinatie met een uitgekiende media- en middelenstrategie ga je het verschil maken!

Waardepropositie | workshop

Wil je zelf aan de slag om met je eigen team een scherpe waardepropositie neer te zetten?

Schrijf je dan in voor onze tweedaagse workshop “Succesvol waardeproposities bouwen”. In deze workshop leer je meer over de theorie achter de waardepropositie, ga je aan de slag met een business case en leer je hoe je zelf een waardepropositie workshop kan leiden.

Gezien de huidige omstandigheden zijn er voorlopig geen workshops gepland. Stuur onderstaand een bericht als je op de hoogte gehouden wilt worden over onze planning voor 2021.

 

 

Waardepropositie met impact

“Waarom moeten  klanten zaken doen met ons en niet met onze concurrent?”

Kritisch kijken naar je eigen producten of diensten en bepalen wat je werkelijk toevoegt voor jouw klanten.

Ben je op zoek naar het ultieme antwoord hierop? Tijdens een korte online afspraak (via Teams) kijken we naar jullie uitdagingen en inventariseren we mogelijke oplossingsrichtingen. 

Interesse? Stuur een email naar paul@endezaak.nl of bel mij op 06 - 21 54 1996.