Slimme marketeers pakken nu hun momentum!

Ook dit nieuwe jaar raast de digitale transformatie in hoog tempo verder. Natuurlijk kun je als marketeer niet meer zonder big data, targeting en technologische tooling. Maar als we allemaal daar de focus op hebben, wat gaat ons dan nog onderscheiden?

Moedige marketeers zijn hard nodig

Tijdens de NIMA Marketing Day van 2021 sprak key note Thomas Barta zijn gehoor van voornamelijk marketeers toe. Of hij nog wat tips had voor het luisterend publiek? Reken maar! Hij gaf er vijf, maar de meest in het oog springende was toch wel:

Marketeers moeten nu hun momentum pakken. Om iets gedaan te krijgen moet je je afvragen wát jou als marketeer succesvol maakt. Dat ligt niet aan je marketing skills, je geslacht of de branche waarin je werkt, maar aan jouw leiderschap:

  1. Waarin weet jij anderen te inspireren.
  2. Op welke terreinen wil je ‘brave’ zijn.

Maar pas op! Uitzonderlijk moedige marketeers worden vaak de laan uitgestuurd omdat ze doordrammen. Voorzichtige marketeers zijn meestal weinig succesvol. Focus dus op dát ene terrein waarop je excelleert en waarin je anderen weet te inspireren.

Een nieuw groeimodel voor tegendraadse marketeers

Zijn oproep staat niet op zich. Eerder dat jaar veegde Les Binet c.s. met zijn onderzoek  ‘The 5 Principles of Growth in B2B Marketing' de vloer aan met het doorgeslagen korte termijn denken bij marketeers, die vaak onder druk van het management kiezen voor snel scoren. Ook ruimde Binet c.s. het wijd verbreide misverstand uit de weg dat B2B besluitvorming vooral rationeel is. Natuurlijk spelen rationele afwegingen een belangrijke rol maar zakelijke beslissers blijken uitstekend aan te slaan op ‘mental availability’ en de kracht van emoties.

In zijn onderzoek formuleert Binet de volgende inzichten:

  1. Investeer in je share of voice
  2. Zorg voor balans tussen merkbouw en activatie
  3. Vergroot je klantenbestand (meer nieuwe klanten)
  4. Investeer in ‘mentale’ beschikbaarheid
  5. Maak gebruik van de kracht van emoties

Dat biedt dus kansen voor marketeers, die willen breken met de conventionele marketingbenadering en hun concurrenten willen ‘outperformen’.

Doorbreek de crisis in creativiteit

In zijn boek ‘Lemon: How the Advertising Brain Turned Sour’ trekt Orlando Wood ten strijde trekt tegen vlakke nietszeggende reclameboodschappen, waardoor reclame minder effectief (en minder leuk) is geworden. Hij betoogt - wetenschappelijk onderbouwd – dat effectieve reclame vraagt om een (gedurfde) creatieve boodschap met de inzet van de juiste stijlmiddelen. Letterlijk stelt hij dat het ‘linkerhersenhelft’ denken momenteel overheerst, creativiteit ondermijnt en campagnes minder effectief maakt.

Dus niet meer van het zelfde, maar een boodschap die aankomt, raakt en misschien wel een beetje schuurt. Dat prikkelt ons brein en heeft effect!

Ik wens je veel effectieve campagnes toe!

Waardepropositie | workshop

Wil je zelf aan de slag om met je eigen team een scherpe waardepropositie neer te zetten?

Schrijf je dan in voor onze tweedaagse workshop “Succesvol waardeproposities bouwen”. In deze workshop leer je meer over de theorie achter de waardepropositie, ga je aan de slag met een business case en leer je hoe je zelf een waardepropositie workshop kan leiden.

Gezien de huidige omstandigheden zijn er voorlopig geen workshops gepland. Stuur onderstaand een bericht als je op de hoogte gehouden wilt worden over onze planning voor 2022.

 

 

Waardepropositie met impact

“Waarom moeten  klanten zaken doen met ons en niet met onze concurrent?”

Kritisch kijken naar je eigen producten of diensten en bepalen wat je werkelijk toevoegt voor jouw klanten.

Ben je op zoek naar het ultieme antwoord hierop? Tijdens een korte online afspraak (via Teams) kijken we naar jullie uitdagingen en inventariseren we mogelijke oplossingsrichtingen. 

Interesse? Stuur een email naar paul@endezaak.nl of bel mij op 06 - 21 54 1996.