We zijn het niet geworden ...

Nieuwe inzichten die wél tot een winnend voorstel leiden

‘We zijn toch echt beter dan de concurrenten. Bovendien biedt onze aanpak veel meer voordelen voor de klant dan de aanpak van de concurrentie. En dat tegen een betere prijs. Maar toch kiezen ze niet voor ons. Ik snap er niets van.’

Herkenbaar?

Lees dan hieronder verder en krijg nieuwe inzichten die een volgende keer wel tot een winnend voorstel leiden.

Wat is onze verkooppropositie?

Voor veel organisaties is het lastig om uit te leggen wat ze bieden en waar ze voor staan. De verkooppropositie is onduidelijk, slordig of te uitgebreid en complex. Uit onderzoek blijkt dat dit een belangrijke reden kan zijn waarom de voorkeur gegeven wordt aan een concurrent met een beter verhaal. En dat is jammer, want als een klant in de markt is voor jouw product of dienst, moet je daar gebruik van maken!

Genoeg redenen dus om goed na te denken over je verkooppropositie. Jouw product of dienst is vaak een (kleiner) onderdeel van de oplossing voor de klant. Probeer dus vanuit een groter geheel - vanuit het perspectief van de klant en zijn uitdagingen - jouw oplossing voor de klant te formuleren. Dát is de basis voor het concrete aanbod naar de klant, op een voor de klant herkenbare manier gepresenteerd.

Een belangrijk hulpmiddel om de propositie te formuleren is de Value Proposition Canvas van Alex Ostenwalder. Het model leert je om vanuit de scope en het belang van de klant naar je product of dienst te kijken. Dat helpt bij het formuleren van een sterke waardepropositie. De waardepropositie is de basis alle commerciële en marketingactiviteiten.

Zorgt een overtuigende verkooppropositie voor meer succes?

Het antwoord op deze vraag heeft alles te maken met de manier waarop wij denken. De wereldberoemde wetenschapper en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman beschrijft in zijn standaardwerk ‘Ons feilbare denken’ het denkproces van mensen.

Ons denken is gebaseerd op twee processen die Kahneman simpelweg systeem 1 en systeem 2 noemt. Systeem 1 is intuïtief, snel en kost ons weinig moeite. Systeem 2 is zorgvuldig maar langzaam en vraagt veel energie. Ons denken wordt voor 95% gestuurd door systeem 1!

Veel beslissingen nemen we dus onbewust en intuïtief. Daarna gaan we pas op zoek naar de argumentatie. In de wetenschap wordt dit fenomeen ook wel post-rationalisatie genoemd. Als een propositie appelleert aan het oplossen van onze problemen en helder de voordelen uitlegt, zijn we sneller geneigd te kiezen voor deze oplossing. Ja dus, een overtuigende propositie zorgt voor meer succes.

Met deze wetenschap heeft de Nieuw-Zeelandse marketingstrateeg Peter Thomson aanvullingen op het model van Ostenwalder. Hoewel hij de waarde van het model niet ter discussie stelt, plaatst hij de volgende twee kanttekeningen:

  1. De productpropositiekant is onvoldoende gebaseerd op marketing-, branding- en overtuigingstechnieken.
  2. De klantkant is niet voldoende geworteld in gedragspsychologie of onderzoek naar klantgedrag.

 

Hij stelt daarom een aantal aanpassingen voor in het originele model:

Aan de slag met jouw propositie

Met de door Thomson voorgestelde aanscherpingen krijgt het waardepropositiemodel meer aansluiting bij de beleving van klanten. En dat sluit weer prima aan bij de theorie van Daniel Kahneman.

Ik wens je veel succes en wijsheid met het doorlichten en aanscherpen van je eigen verkooppropositie. Kom je er niet uit of wil je sparren? Natuurlijk help ik je graag met het bouwen van een overtuigende verkooppitch, een merkverhaal of (content)campagne.

Krachtige waardeproposities bouwen

“Waarom moeten klanten zaken doen met ons en niet met onze concurrent?”

Kritisch kijken naar je eigen producten of diensten en bepalen wat je werkelijk toevoegt voor jouw klanten. Een goede waardepropositie is het fundament onder de positionering van jouw organisatie, product of dienst. En de basis voor een uitdagende marketingcampagne of een effectieve contentstrategie.

Ben je op zoek naar het ultieme antwoord hierop? Tijdens een korte online afspraak (via Teams) kijken we naar jullie uitdagingen en inventariseren we mogelijke oplossingsrichtingen. 

Interesse?

 

Content is King

Dus zorg ervoor dat de content er toe doet voor de doelgroep en niet alleen vertelt waarom jullie product of dienst zo goed is.

De meeste content, die online te vinden is wordt überhaupt niet gelezen! Zorg er dus voor dat verpakking en inhoud de doelgroep raken.

Samen met het team gaan we in een brainstorm thematiek en uitvoering in content bedenken. We gebruiken hiervoor de COCD methodiek van Mark Raison.

Vind je het de hoogste tijd de bezem te halen door je huidige content en de doelgroep met relevante en frisse content te verrassen? Neem dat contact op voor een vrijblijvende online afspraak via Teams.